Snabb leverans & Trygg betalning | Sell & Ship within EU
Ingen produkt  
Till Kassan  

Köpvillkor hos Plantanica inom Sverige

Följande köpvillkor gäller för Sverige.
För kunder utanför Sverige läs våra köpvillkor Terms & Conditions.

Det är viktigt att du läser igenom våra köpvillkor innan du gör en beställning.
När du genomför ett köp hos Plantanica har du läst och godkänt Plantanicas köpvillkor. Alla beställningar är bindande och skall betalas av köparen. Är du omyndig eller under 18 år krävs godkännande från målsman för att handla av oss enligt distanshandelslagen.
Du behöver inte registrera dig / logga in för att handla i webbutiken. När du handlar första gången skapas automatiskt ett konto till dig.  Vi säljer inom EU. Vi har inget minsta ordervärde och ingen expeditionsavgift. För tillfället har vi inget nyhetsbrev.

Order

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om din beställning. Är något fel i din beställning så kontakta oss snarast via e-post.

Levande växter och sticklingar

De flesta växter skickas utan kruka och jord, detta för kunna packa och skicka växten på bästa sätt. När du beställt levande växter är det viktigt att du hämtar ut paketet så snart som möjligt och planterar växten / sätter sticklingen på rotning så snart som möjligt.
Plantanica tillhandahåller odlingsråd för rotning, skötsel och vidare odling av din växt. Odlingsråd finns att läsa på plantanica.se.  Plantanica kan inte ta ansvar för hur du lyckas med din växt / stickling och lämnar ingen garanti / öppet köp på växter.
De flesta växter vi säljer är varmväxande och tål inte kyla. Varken Plantanica eller fraktföretagen kan garantera frostfria leveranser. Vid kallare väderlek packas växterna väl i bubbelplast och papper. Det går bra att skicka så länge det är några plusgrader på dagen och någon minusgrad på natten. Är det för kallt skickas inte växter iväg utan då inväntars mildare väder innan leverans görs. Önskar du ändå leverans vid kallare väderlek än rekommenderat att skicka i så kan inte Plantanica göras ansvarig för om växterna fryser.
Leveranser av växter sker från Veddige i södra Sverige. Då vädret skiljer sig väldigt i vårat avlånga land så stänger vi inte under vintern utan du som köpare får se var du bor om det är lämpligt väder att skicka växterna i. Kontakta oss gärna innan och fråga om du är osäker om du vill beställa under vintern.
Köparen är medveten att importerade Hoyasticklingar/plantor har mindre rötter och även kan kräva speciell omvårdnad. Importerade sticklingar kan ha tappat vätska i bladen samt kan även tappa endel blad under rotningsprocessen och miljöombytet. Ibland kan det även hända att rötterna har tagit skada i leveransen hit till oss eller till dig och då behöver den klippas ner och rotas om.

Frö

Plantanica köper in de flesta av sina fröer från fröfirmor från länder utanför Sverige för att kunna erbjuda ett spännande frösortiment. Vissa fröer kan vara öppet polinerade så avvikelser kan förekomma. Vissa växter som är framtagna och har variegerade blad kan ibland försöka återgå till sin ursprungsform som är grön. Dessa fröplantor skall man plocka bort direkt. Plantanica och dess frö leverantörer kan inte göras ansvarig för felaktiga fröer med avvikande färger osv. Plantanica kan inte ta ansvar för hur du lyckas med din sådd eller vidare odling av dina fröplantor. Odlings och såråd står vid respektive frösort.

Priser

Alla priser anges i SEK inklusive moms (25%). I kassan ser kunden den totala summan att betala för sin beställning inklusive fraktkostnad och eventuellt övriga avgifter som kan tillkomma på beställningen innan denne bekräftar sitt köp

 

Frakt / Fraktkostnad inom Sverige

Fraktkostnaden som visas i varukorgen gäller leverans inom Sverige. Om du inte själv gjort ett aktivt val av fraktsätt i kassan är det förvalda alternativet som visas i varukorgen DHL - service point.
Står det 999999 i fraktkostnad så går det ej att skicka med valt alternativ försändelsen är för stor eller för tung - gå i så fall till kassan och välj ett annat fraktalternativ för att se fraktkostnaden.

För att se fraktkostnaden för leveranser utanför Sverige så gå till kassan och välj land.

Frakt sker med Posten eller DHL och baseras på försändelsens storlek (volymvikt) och /eller faktiska vikt (beräknas utifrån det som är störst).

Vid köp av endast fröer och vissa mindre tillbehör så skickas de oftast med posten som brev, oavsett valt fraktsätt.

DHL - Servicepoint:

Skickas  till närmaste Service Point / utlämningsställe. Du kan ange i kassan under "lämna kommentar" om du har önskemål om annat Servicepoint, DHL väljer alltid det som är närmast fågelvägen.
OBS! Kan ej skickas till Box adress / Postbox adress.

1 kg - 59 kr  (frö, mindre växter / sticklingar,  små tillbehör så som etiketter, växtclips mm)  
3 kg - 69 kr 
10 kg - 79 kr
15 kg - 99 kr
20 kg - 129 kr
25 kg - 149 kr
30 kg - 169 kr
40 kg - 195 kr
50 kg - 250 kr
60 kg - 295 kr
80 kg - 395 kr
100 kg - 495 kr
120 kg - 595 kr
125 kg - 649 kr
150 kg - 795 kr
175 kg - 895 kr
200 kg - 995 kr

DHL - Paket / Företagspaket till privatpersoner:

Hemleverans dagtid till tomtgräns (inbärning ingår ej!). Privatpersoner blir aviserade innan via SMS för att bekräfta leveransdag och tid. Du måste vara hemma och ta emot och kvittera leveransen när den kommer. Leverans sker dagtid vardagar.
Viktigt att du är hemma och kan ta emot varorna på överenskommen dag och tidpunkt. Missar du leveransen så det krävs extra utkörning debiteras du en kostnad på 250 kr.


50 kg - 495 kr
100 kg - 995 kr
200 kg - 1995 kr

 

Posten:

Mindre försändelser skickas som brev / skrymmande brev.
Upp till 2 kg skickas med Posten-skicka lätt. Över 2 kg skickas som postpaket.

Normal frakt (fröer, sticklingar, de flesta växter, små tillbehör):

19 g - 15 kr
1 kg - 69 kr
2 kg - 125 kr
5 kg - 225 kr
10 kg - 295 kr
15 kg - 349 kr
20 kg- 395 kr

Förhöjd frakt (de flesta odlingstillbehören) skickas som Postpaket:

3 kg - 275 kr
5 kg - 325 kr
10 kg - 395 kr
15 kg -495 kr
20 kg - 595 kr


Avhämtning:
Efter överenskommelse kan du även välja att hämta dina varor. Vänligen respektera att kontakta oss innan avhämtning av varorna för att bestämma en dag och tid som passar oss båda.

Försäljning till företag

Företag, kommuner etc som önskar handla av oss är välkommen att kontakta oss.
info@plantanica.se

Leverans / Leveranstid

Leveranstiden är vanligtvis ca 2 - 7 vardagar efter erhållen betalning. Vid varje produkt står beräknad leveranstid. Vid köp av varor med olika lång leveranstid så gäller den längre leveranstiden för hela leveransen. Vid försäljningstoppar och vid långhelg samt klämdagar mitt i veckan så kan leveranstiden bli något längre.

Outlösta försändelser

För outlösta paket och försändelser som kommer i retur till oss debiterar vi kunden en avgift på minimum 250 kr (inklusive moms). Det inkluderar avgiften som  fraktbolaget tar för för att hantera returen till oss samt returfraktkostnaden till oss. Stora och tunga paket kan ha en högre fraktkostnad, varvid en högre avgift tas ut. Vanligtvis så skall försändelser hämtas ut inom 14 dagar hos fraktombudet, efter det går de i retur till oss. Fraktkostnaden som uppstod vid köpet återbetalas ej. Giltlig legitimation krävs när du hämtar ut försändelsen hos ombudet.

Betalning

Vi erbjuder följande betalsätt inom Sverige (kunder utanför Sverige kan betala med kort eller till bankkonto):

Swish
Bankgiro
Direktbetalning - Swedbank
Kortbetalning - Visa / Mastercard / Eurocard / Maestro

Swish / Bankgiro:
Vid förskottsbetalning med swish eller bankgiro skall beloppet vara oss tull handa inom 5 dagar. Vi skickar inga varor förräns betalningen har inkommit.

Direktbetalning:
Direktbetalning erbjuds i samarbete med PayEx för kunder i Swedbank och anslutna Sparbanker. Du slussas till din internetsbanks inloggning och loggar in där och gör en direktbetalning. Bankkonto informationen lämnas aldrig ut varken till PayEx eller till butiken. Efter genomförd betalning kommer du tillbaka till butiken där du ser en bekräftelse på din genomförda order.

Kortbetalning:
I samarbete med PayEx erbjuder vi kortbetalning. Vi accepterar följande kort:
Visa, Mastercard, Eurocard och Maestro. All känslig kortdata krypteras av PayEx. Du kommer till PayEx betalfönster där du fyller i kortnummer, giltlighetstid och CVC-kod. Du kan också behövar verifera ditt kortköp hos kortutgivaren med Verified by VISA eller MasterCard SecureCode. Efter genomfört köp kommer du tillbaka till butiken där du ser en bekräftelse på din genomförda order.

PayEx är våran betalväxel. Tjänsten är säker och certifierad enligt PCI DSS. SSL skapar en säker krypterad förbindelse mellan din dator och PayEx betalserver. Inga konto eller kortuppgifter lagras någonstans.
 

Ångerrätt

Ångerrätten gäller för köp över 400 kr (inklusive moms). Ångerrätten (ångerfristen) gäller under 14 dagar och gäller från och med att du emottog varan eller del av den. Du skall skriftligen via mail meddela oss att du ångrar ditt köp. Skicka inga varor i retur förräns du har kontaktat oss och fått bekräftelsemail från oss. Ångerrätten gäller ej för varor som snabbt kan försämras (ångerrätten gäller ej levande växter så som sticklingar och småplantor).

Vid nyttjande av ångerrätten och retur av varor är köparen skyldig att returnera varan i gott skick. Är varan använd eller skadad så det har uppkommit en värdeminskning på varan har Plantanica rätt att göra avdrag på beloppet som skall återbetalas till köparen. Köparen betalar returfrakten och ansvarar för att varan på ett säkert sätt returneras till Plantanica. Returer får inte ske som postförskott eller annat fraktsätt som medför en extra kostnad för Plantanica.

Vid retur av hela köpet: Returnerade varor samt fraktkostnaderna som uppstod vid köpet (baseras på den billigaste standard frakten vi erbjuder, har du valt ett dyrare fraktsätt så återbetalas inte de extra fraktkostnaderna som uppkommit.) återbetalas till köparen av Plantanica. Vid retur av delar av köpet: Väljer köparen att behålla delar av leveransen så återbetalas inte hela fraktkostnaden som uppstod vid köpet till köparen, utan endast den eventuella mellanskillnaden. Återbetalning skall ske på ett sätt utan att det medför en extra kostnad för köparen och sker lämpligast till köparens bankkonto. Återbetalning sker inom 30 dagar från det att Plantanica emottagit returen av varan.

Observera att en en outlöst försändelse inte är någon retur. För att kunna utnyttja ångerrätten så skall köparen ha hämtat ut varan och därefter kan den utnyttja sin ångerrätt.

Ångerblankett finns att ladda ner här:
http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

Reklamationer

Om paketet är skadat när du hämtar ut det hos fraktombudet gör du en reklamation direkt hos fraktombudet. Om någon vara är skadad när du öppnar paketet skall du kontakta oss via mail och göra en reklamation till oss. Därefter ersätter vi dig på lämpligt sätt, antingen genom en ny likvärdig vara eller en tillgodokod/rabattkod på beloppet som kan användas i webbutiken. 

Reklamation / garantin gäller ej för levande växter som har frusit på vägen. Plantanica och fraktbolaget tar inget ansvar för växter som fryser vid leverans.
Köparen kan ej reklamera en växt som tagit skada / dött pga av att köparen har väntat med att hämta ut sitt paket. Paket med levande växter skall hämtas ut direkt hos fraktbolaget för att undvika att växten tar skada. Plantanica lämnar ingen garanti för hur du lyckas med din stickling / växt efter att den levererats hem till dig.

Reklamationer skickas till:

Plantanica
Ry 1
432 66 Veddige

Avbokning av order
När din order är under behandling, packad eller skickad går det inte att avboka ordern.

Personuppgifter / Personuppgiftspolicy

När du handlar av Plantanica så godkänner du att vi får lagra dina personuppgifter enligt vår personuppgiftspolicy. All personlig information du lämnar hos oss används bara inom företaget och kommer aldrig att lämnas ut till någon tredje part.
För att kunna göra en beställning hos Plantanica behöver du lämna:

Namn
Adress
E-post
Mobiltelefon
och i vissa fall Personnummer (beroende på betalsätt)

De personuppgifter du lämnar till oss används för orderhantering, fakturering och betalning samt information och marknadsföring från oss. Uppgifterna förs aldrig vidare till någon tredje part.

Cookies

På vår webbplats används en så kallad sessionscookie. Den används för att möjliggöra varukorgsfunktionen i butiken. Sessionscookien försvinner när du stänger din webbläsare. Accepterar du inte cookies kommer vissa av webbplatsens funktioner inte att fungera och du kan då inte handla i webbbutiken.

Vill du inte acceptera cookies kan webbläsaren ställas in så att du automatiskt nekar cookies eller informeras om att en webbsida innehåller cookies. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Bilder

Det är inte tillåtet att använda bilderna på Plantanica. De flesta bilderna på sidan kommer från Plantanica och / eller dess leverantörer och samarbetspartners eller är köpta bilder. Undantaget är vissa bilder som används under Creative Commons Public Domain CC0.

 

Övrigt

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel. Vi kan inte garantera att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm och upplösning. Vi reserverar oss för att en växt eller frösort ej är korrekt namnad eller har det senast publicerade namnet. Vi reserverar oss för prisändringar från leverantörer, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och vi förbehåller oss rätten att justera priset. Vi reserverar oss om en vara är tillfälligt slut. Vi reserverar oss för att en växt / stickling ej går att leverera pga att den vid leveranstillfället blivit dålig - i förekommande fall har vi rätt att senare lägga leveransen av den varan. Skulle det inte inom rimlig tid (ca 1 månad) gå att leverera en likadan vara så kan kunden välja att få en ersättningsvara eller återbetalning av beloppet för varan som ej kunnat levererats. Vill kunden ha en  ersättningsvara kommer kunden och Plantanica tillsammans överens om en lämplig liknande ersättningsvara. Kan ej kunden och Plantanica komma överens om vilken produkt som är skälig ersättningsvara äger Plantanica rätt att återbetala beloppet för varan som ej kunnat levererats och kunden har inte längre någon rätt att kräva en ersättningsvara. Vi reserverar oss för leveranshinder, leveransförseningar.
Rabattkoder: endast en rabattkod kan användas per köptillfälle.


All försäljning sker via webshoppen plantanica.se eller andra marknadskanaler på internet. Vi har ingen fysisk butik.


Vi följer distanshandelslagen.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Företagsinformation:


Postadress och Leveransadress
Plantanica
Ry 1
432 66 Veddige

Telefon: 070 280 29 75

E-post: info@plantanica.se

Org nr: 720531-7105

Moms reg/ VAT: SE720531710501

Bankgiro: 630-0545

Swish: 123 369 94 93

Plantanica är godkänd för F-skatt