Snabb leverans & Trygg betalning | Sell & Ship within EU
Ingen produkt  
Till Kassan  

for english version scroll down

Köpvillkor hos Plantanica

Det är viktigt att du läser igenom våra köpvillkor innan du gör en beställning.
När du genomför ett köp hos Plantanica har du läst och godkänt Plantanicas köpvillkor. Alla beställningar är bindande och skall betalas av köparen. Är du omyndig eller under 18 år krävs godkännande från målsman för att handla av oss enligt distanshandelslagen. Vi har inget minsta ordervärde och ingen expeditionsavgift. För tillfället har vi inget nyhetsbrev.
Du behöver inte registrera dig / logga in för att handla i webbutiken, förutom när du handlar första gången, då skapas ett konto automatiskt åt dig. 

Vi säljer och skickar inom hela EU till länder som även är med i EUs skatte/moms område..
Vi säljer inte och skickar till följande ( de är med i EU men inte inom EUs skatte moms område).
Spanien: Kanarieöarna, Ceuta and Melilla
Storbrittanien: Chanel Island and Gibraltar
Italien: San Marino och Vatikancity / vatikanstaten
Danmark: Färöarna och Grönland / Greenland
Åland
Samt övriga ställen som inte är inom i EUs skatteområde.

Order

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om din beställning. Är något fel i din beställning så kontakta oss snarast via e-post.

I kassan väljer du land för att se fraktkostnad, fraktalternativ samt vilka betalsätt som finns. 

Priser

Alla priser anges i SEK inklusive moms (25%). I kassan ser kunden den totala summan att betala för sin beställning inklusive fraktkostnad och eventuellt övriga avgifter som kan tillkomma på beställningen innan denne bekräftar sitt köp

 Frakt

Fraktkostnaden som visas i default varukorgen gäller leverans inom Sverige. Om du inte själv gjort ett aktivt val av fraktsätt i kassan är det förvalda alternativet som visas i varukorgen DHL - Service point.  Står det 999999  eller annat högt belopp i fraktkostnad så går det ej att skicka med valt alternativ försändelsen är för stor eller för tung - gå i så fall till kassan och välj ett annat fraktalternativ för att se fraktkostnaden. För att se fraktkostnaden för leveranser utanför Sverige så gå till kassan och välj land.

Frakt sker med PostNord eller DHL och baseras på försändelsens storlek (volymvikt) och /eller faktiska vikt (beräknas utifrån det som är störst).

Vid köp av endast fröer och vissa mindre tillbehör så skickas de oftast med posten som brev, oavsett valt fraktsätt.

Här finns våra fullständiga fraktvillkor (pris och vilka fraktombud som finns att tillgå): http://plantanica.se/frakt-/-freight

Efter överenskommelse kan du även välja att hämta dina varor på plats hos oss på vår fysiska adress. Vänligen respektera att kontakta oss innan avhämtning av varorna för att bestämma en dag och tid som passar båda parter.

Försäljning till företag

Företag, kommuner etc som önskar handla av oss är välkommen att kontakta oss.
info@plantanica.se
Företag utanför Sverige som har godkänt vat nr som önskar handla av oss utan moms kan kontakta oss med sina uppgifter.

Leverans / Leveranstid

Leveranstiden inom Sverige är vanligtvis ca 2 - 7 vardagar efter erhållen betalning.  För leverans utanför Sverige är leveranstiden vanligtvis 5 - 14 dagar.
Vid varje produkt står beräknad leveranstid.( gäller för leverans inom Sverige, för leverans utanför Sverige är det oftast).Vid köp av varor med olika lång leveranstid så gäller den längre leveranstiden för hela leveransen. Vid försäljningstoppar och vid långhelg samt klämdagar mitt i veckan så kan leveranstiden bli något längre.

Outlösta försändelser

För outlösta paket och försändelser som kommer i retur till oss debiterar vi kunden en avgift för varje paket. Inom Sverige är minimum avgiften 350 kr (inklusive moms). Utanför Sverige är minimum avgiften 650 sek ( inklusive moms).Det inkluderar avgiften som  fraktbolaget tar för för att hantera returen till oss samt returfraktkostnaden till oss. Stora och tunga paket kan ha en högre fraktkostnad, varvid en högre avgift tas ut. Vanligtvis så skall försändelser hämtas ut inom 14 dagar hos fraktombudet, efter det går de i retur till oss. Fraktkostnaden som uppstod vid köpet återbetalas ej. Giltlig legitimation krävs oftast när du hämtar ut försändelsen hos ombudet.

Betalning

Vi erbjuder följande betalsätt inom Sverige

Swish
Bankgiro
Direktbetalning - Swedbank
Kortbetalning - Visa / Mastercard / Eurocard / Maestro

Swish / Bankgiro:
Förskottsbetalning med swish eller bankgiro.Beloppet skall vara oss till handa inom 5 dagar. Vi skickar inga varor förräns betalningen har inkommit.

Direktbetalning:
Direktbetalning erbjuds kunder i Swedbank och anslutna Sparbanker. Du slussas till din internetsbanks inloggning och loggar in där och gör en direktbetalning. Bankkonto informationen lämnas aldrig ut varken till PayEx eller till butiken. Efter genomförd betalning kommer du tillbaka till butiken där du ser en bekräftelse på din genomförda order.

Kortbetalning:
I samarbete med PayEx erbjuder vi kortbetalning. Vi accepterar följande kort:
Visa, Mastercard, Eurocard och Maestro. All känslig kortdata krypteras av PayEx. Du kommer till PayEx betalfönster där du fyller i kortnummer, giltlighetstid och CVC-kod. Du kan också behövar verifera ditt kortköp hos kortutgivaren med Verified by VISA eller MasterCard SecureCode. Efter genomfört köp kommer du tillbaka till butiken där du ser en bekräftelse på din genomförda order.

Inga konto eller kortuppgifter lagras någonstans hos oss ( Plantanica), utan allt sköts via PayEx betalväxel.

Vi erbjuder följande betalsätt för kunder utanför  Sverige

Kort - Visa/Mastercard / Eurocard / Maestro

Förskottsbetalning till vårt bankkonto inom 5 dagar. Betalningen skall göras i SEK eller EURO. Om betalningen görs i annan valuta tillkommer 50 SEK, detta för att täcka våra bankkostnader vid emottagande av betalning i annan valuta än SEK eller EURO. Köparen skall i så fall betala in 50 kr extra i samband med inbetalningen för sin order.

 

Ångerrätt

Ångerrätten gäller för köp över 400 kr (inklusive moms). Ångerrätten (ångerfristen) gäller under 14 dagar och gäller från och med att du emottog varan eller del av den. Du skall skriftligen via mail meddela oss att du ångrar ditt köp. Skicka inga varor i retur förräns du har kontaktat oss och fått bekräftelsemail från oss. Ångerrätten gäller ej för varor som snabbt kan försämras (ångerrätten gäller ej levande växter så som sticklingar och småplantor).

Vid nyttjande av ångerrätten och retur av varor är köparen skyldig att returnera varan i gott skick. Är varan använd eller skadad så det har uppkommit en värdeminskning på varan har Plantanica rätt att göra avdrag på beloppet som skall återbetalas till köparen. Köparen betalar returfrakten och ansvarar för att varan på ett säkert sätt returneras till Plantanica. Returer får inte ske som postförskott eller annat fraktsätt som medför en extra kostnad för Plantanica.

Vid retur av hela köpet: Returnerade varor samt fraktkostnaderna som uppstod vid köpet (baseras på den billigaste standard frakten vi erbjuder, har du valt ett dyrare fraktsätt så återbetalas inte de extra fraktkostnaderna som uppkommit.) återbetalas till köparen av Plantanica. Vid retur av delar av köpet: Väljer köparen att behålla delar av leveransen så återbetalas inte hela fraktkostnaden som uppstod vid köpet till köparen, utan endast den eventuella mellanskillnaden. Återbetalning skall ske på ett sätt utan att det medför en extra kostnad för köparen och sker lämpligast till köparens bankkonto. Återbetalning sker inom 30 dagar från det att Plantanica emottagit returen av varan.

Observera att en en outlöst försändelse inte är någon retur. För att kunna utnyttja ångerrätten så skall köparen ha hämtat ut varan och därefter kan den utnyttja sin ångerrätt.

Ångerblankett finns att ladda ner här:
http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

Reklamationer

Om paketet är skadat när du hämtar ut det hos fraktombudet gör du en anmälan om det direkt hos fraktombudet, dvs ombudet skall göra en notering på detta att det är en synlig skada på paketet redan när du hämtat ut det. Du skall ej själv reklamera till fraktbolaget utan alla reklamationsärenden hanteras av oss ( Plantanica).

Om paketet har synlig skada så skall det fotograferas innan paketet öppnas.
Om produkten / produkterna är skadade när du öppnat paketet fotograferas både emballage och skadade produkter. Reklamationen görs till oss via mail (claims@plantanica.se), bifoga bilder, samt en beskrivning av skadorna.

När vi godkänt din reklamation ersätter vi dig på lämpligt sätt, antingen genom en ny likvärdig vara eller en tillgodokod/rabattkod på beloppet som kan användas i webbutiken. 

Köparen kan ej reklamera en växt som tagit skada / dött pga av att köparen har väntat med att hämta ut sitt paket. Paket med levande växter skall hämtas ut direkt hos fraktbolaget för att undvika att växten tar skada.För att reklamationsrätten på växter som blivit dåliga under leveransen skall gälla skall köparen ha hämta ut sitt paket inom 2 dagar efter att det finns hos ombudet att hämta. Har köparen underlåtit att hämta ut paketet med växter snarast, dock senast inom 2 dagar efter ankomst till ombudet så upphör rätten till att reklamera växten om den blivit dålig under transporten.

Är växten dålig vid leverans så skall skadan anmälas direkt till oss, dock senast 1 vecka efter att du emottagit ditt paket.

 

 

Reklamation / garantin gäller ej för levande växter som har frusit på vägen i de fall köparen önskar få dem levererade i kallare temperaturer ute än Plantanica anser lämpligt att skicka i.

Godkända reklamationer skickas till:

Plantanica
Ry 1
432 66 Veddige

Avbokning av order
När din order är under behandling, packad eller skickad går det inte att avboka ordern.  

 

Personuppgiftspolicy

På Plantanica är vi mån om din personliga integritet och att du ska känna dig trygg när du handlar av oss. Dina personuppgifter lämnas aldrig ut till obehöriga eller säljs vidare. Personuppgifterna behöver vi bla  ha för att kunna leverera din order. Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till tredje part för att vi skall kunna leverera varan och ta betalt t.ex fraktbolag, betaltjänster.

Vi lagrar bla: Namn, Adress, Telefonnr, E-post

När du handlar av Plantanica så godkänner du att vi får lagra dina personuppgifter enligt vår personuppgiftspolicy.
Här finns vår fullständiga personuppgiftspolicy att läsa, och genom att genomföra ett köp hos oss har du tagit del av den och godkänt att vi lagrar dina personuppgifter.

http://plantanica.se/Personuppgiftspolicy

 

Levande växter och sticklingar

De flesta växter skickas utan kruka och jord, detta för kunna packa och skicka växten på bästa sätt. När du beställt levande växter är det viktigt att du hämtar ut paketet så snart som möjligt och planterar växten / sätter sticklingen på rotning så snart som möjligt. Plantanica tillhandahåller odlingsråd för rotning, skötsel och vidare odling av din växt. Odlingsråd finns att läsa på plantanica.se.  Plantanica kan inte ta ansvar för hur du lyckas med din växt / stickling och lämnar ingen garanti / öppet köp på växter.
De flesta växter vi säljer är varmväxande och tål inte kyla. Varken Plantanica eller fraktföretagen kan garantera frostfria leveranser.

 Vid kallare väderlek packas växterna väl i bubbelplast och papper. Det går bra att skicka så länge det är några plusgrader på dagen och någon minusgrad på natten. Är det för kallt skickas inte växter iväg utan då inväntars mildare väder innan leverans görs. Önskar du leverans vid kallare väderlek än Plantanica anser lämpligt att skicka  i så kan inte Plantanica göras ansvarig för om växterna fryser.


Leveranser av växter sker från Veddige i södra Sverige.

Köparen är medveten att importerade Hoyasticklingar/plantor har mindre rötter och även kan kräva speciell omvårdnad. Importerade sticklingar kan ha tappat vätska i bladen samt kan även tappa endel blad under rotningsprocessen och miljöombytet. Ibland kan det även hända att rötterna har tagit skada i leveransen hit till oss eller till dig och då behöver den klippas ner och rotas om.


För förbokade importsticklingar gäller speciella köpvilkor. Vilkoren mailas till dig tillsammans med intresse anmälan innan du gör din beställning. I övrigt gäller Plantanicas allmäna köpvillkor. Förbokning av Hoyor sker bara till kunder inom Sverige.

Frö

Plantanica köper in de flesta av sina fröer från fröfirmor från länder utanför Sverige för att kunna erbjuda ett spännande frösortiment. Vissa fröer kan vara öppet polinerade så avvikelser kan förekomma. Vissa växter som är framtagna och har variegerade blad kan ibland försöka återgå till sin ursprungsform som är grön. Dessa fröplantor skall man plocka bort direkt. Plantanica och dess frö leverantörer kan inte göras ansvarig för felaktiga fröer med avvikande färger osv. Plantanica kan inte ta ansvar för hur du lyckas med din sådd eller vidare odling av dina fröplantor. Odlings och såråd står vid respektive frösort.

Cookies

På vår webbplats används en så kallad sessionscookie. Den används för att möjliggöra varukorgsfunktionen i butiken. Sessionscookien försvinner när du stänger din webbläsare. Accepterar du inte cookies kommer vissa av webbplatsens funktioner inte att fungera och du kan då inte handla i webbbutiken.

Vill du inte acceptera cookies kan webbläsaren ställas in så att du automatiskt nekar cookies eller informeras om att en webbsida innehåller cookies. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Bilder

Det är inte tillåtet att använda bilderna på Plantanica. De flesta bilderna på sidan kommer från Plantanica och / eller dess leverantörer och samarbetspartners eller är köpta bilder. Undantaget är vissa bilder som används under Creative Commons Public Domain CC0.

 

Övrigt

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel. Vi kan inte garantera att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm och upplösning. Vi reserverar oss för att en växt eller frösort ej är korrekt namnad eller har det senast publicerade namnet. Vi reserverar oss för prisändringar från leverantörer, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och vi förbehåller oss rätten att justera priset. Vi reserverar oss om en vara är tillfälligt slut. Vi reserverar oss för att en växt / stickling ej går att leverera pga att den vid leveranstillfället blivit dålig - i förekommande fall har vi rätt att senare lägga leveransen av den varan. Skulle det inte inom rimlig tid (ca 1 månad) gå att leverera en likadan vara så kan kunden välja att få en ersättningsvara eller återbetalning av beloppet för varan som ej kunnat levererats. Vill kunden ha en  ersättningsvara kommer kunden och Plantanica tillsammans överens om en lämplig liknande ersättningsvara. Kan ej kunden och Plantanica komma överens om vilken produkt som är skälig ersättningsvara äger Plantanica rätt att återbetala beloppet för varan som ej kunnat levererats och kunden har inte längre någon rätt att kräva en ersättningsvara. Vi reserverar oss för leveranshinder, leveransförseningar.
Rabattkoder: endast en rabattkod kan användas per köptillfälle.


All försäljning sker via webbutiken plantanica.se eller andra marknadskanaler på internet. Vi har ingen fysisk butik.


Vi följer distanshandelslagen.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Företagsinformation:


Postadress och Leveransadress
Plantanica
Ry 1
432 66 Veddige

Telefon: 070 280 29 75

E-post: info@plantanica.se

Org nr: 720531-7105

Moms reg/ VAT: SE720531710501

Bankgiro: 630-0545

Swish: 123 369 94 93

Plantanica är godkänd för F-skatt

 


 

 

Terms & Conditions at Plantanica

General

It is important that you read our terms and conditions before you place an order.
When you make a purchase at Plantanica, you have approved Plantanicas terms and conditions. All orders are binding and must be paid by the buyer. If you are a minor or under 18 years of age, you need approval from a parent or a guardian.

We do not have a minimum order value and no handling fee. For the time beeing, we do not have any newsletter
You do not have to register/log in to shop in the webshop, except when you shop for the first time, then an account will be made automatically for you.

We sell and ship within EU to all countries that are inside EU and EUs tax area.
We don´t sell and ship to following ( they are inside EU but not exception from EUs tax):

Spain: Canary Iland, Ceuta and Melilla
Great Brittan: Chanel Island and Gibraltar
Italy: San Marino och Vatikancity / vatikanstaten
Denmark: Färöarna och Grönland / Greenland
Åland
And if there are other places that are not inside EUs tax area.

Order


When you have finished you order an order confirmation will be sent to your e-mail address. In the order confirmation you will find all the details regarding you order. If something is wrong, you must contact us immediately.

In the shopping cart you choose country to see freightcost, freightoptions and what payment methods that is available.

Prices

All prices is in SEK including VAT (25%). In the ckeck-out you will see the total sum for your order, including freight cost and other possible fees that may be added on your order before you confirm your purchase.

Freight:

Freightcost show in the shoppingbag default are are for delivery within Sweden only.

To see the freight cost for delivery outside Sweden, go to the check-out and choose your country in the drop-down meny. Deliveries are made by postal service or DHL parcel connect depending on coutry, and the cost is based on size and / or weight.

Seeds are sent in unregistered letter. All other products are sent with trackingnumber.

Here is our complete freight terms (price and what carriers are available):

http://plantanica.se/frakt-/-freight

After agreement, you can choose to pick up your goods at our location. Please contact us before pickup to decide what date and time that suits both parties.

Sales to companys

Companys, countys etc within Sweden that wishes to shop from us is welcome to contact us at info@plantanica.se
Companys outside Sweden that has an approved VAT nr that wishes to buy from us without VAT, please provide us with your business information.

Delivery date

Delivery date in Sweden  is normally between 2 - 7 days, delivery  outside Sweden is usually 5 -14 days. There is an estimated delivery date on every product, it´s estimate delivery time for orders in Sweden, but for shipments outside Sweden it will be some longer delivery time. When purchasing several products with varying delivery dates, it is always the longest delivery date for the entire order.  At season peeks and holidays, delivery dates can be longer.

Uncollected shipments

When uncollected shipments is returned to us, we will charge the customer a minimum fee for each parcel. Fee for parcel within Sweden 350 sek (including VAT). Fee for parcels outside Sweden 650 SEK (including VAT). That include the cost to the freight company that they charge us to handle the returned parcel. It also include the freight cost for the parcel to have it sent back to us. For larger or heavier parcel it can be a higher freight cost. Usually the shipment is supposed to be collected from the freight company within 14 days after that it will be returned to us. The freight cost that occur with the order will not be refunded.

Payment

We offering following payment options for customers in Sweden:       

Swish
Bankgiro
Direktbetalning - Swedbank
Kortbetalning - Visa / Mastercard / Eurocard / Maestro

We offer following options for customers outside Sweden:

Card : We accept MasterCard, Visa, Eurocard and Maestro.
Banktransfer.

 

We cooperate with PayEx and we offer card payment. We accept the following cards:
Visa, MasterCard, Eurocard and Maestro. All sensitive card data is encrypted by PayEx. In the shop cart window you fill out your card number, validity period and CVC code. You can also verify your purchase at the card issuer with ”Verified by VISA or MasterCard SecureCode. After a completed purchase, you will be redirected to the shop where you will see an order confirmation.

No bank account or card information is stored at Plantanica, everything is handled by PayEx payment switch.

Banktransfer
Banktransfer to our account within 5 days from purchase. Make the payment in SEK or EURO. If you make the payment in any other currency, please add 50 SEK to the total sum to pay.

Advance payment is made to our bank account within 5 days. The payment is made with either SEK or EURO. If the payment is made with any other currency, an additional fee of 50 SEK will be added,  this is for covering our bank costs. The fee is payed at the same time as the main order.

Rights of regret

Rights of regret is valid only for purchases over 400SEK (including VAT).
The cooling off period is valid for 14 days and starts from the day the product were received. You must contact us by email that you regret you purchase. Do not send us any goods until you have received an email confirmation from us. Rights of regret do not include products that can quickly deteriorate (living plants such as cuttings and plantlets).

When returning products, the customer is obligated to return the product in good condition. If the product is used or damaged in any way that is resulting in depreciation, Plantanica has the right to make a deduction on the amount that shall be repayed. The buyer pays for the return shipping and is responsible that the goods are returned in a safe way to Plantanica.

When returning the whole order: Returned products and the freightcost that arose during the purchase (based on the cheapest freight we have, if you have chosen a more expensive freight, the difference is not refunded) is refunded.

When returning part of an order: If the customer chooses to keep a part of the order, the shipping cost will not be refunded, just the possible difference. The refund will be in a way that doesn´t cause any extra cost for the customer and preferably to the customers bank account. Refunding is made within 30 days from the date when the products are received by Plantanica.

Note that an uncollected package is NOT the right of regret. To use the right of regret the byer must collect the goods and after that the customer can use the right or regret.

Download withdrawal form:
http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

 

Claims

If the package is damaged when you pick it up at the delivery agent, you must make a report at the delivery agents office. The delivery agent must make a report of the damaged package before you collect it. You shall not make a claim to the freight company, all claims is handled by Plantanica. If the package has a visible damage, you must document it (pictures) before you open the package.If any product in the package is damaged when you open it, you must document both the package and the products (pictures).The claim is made to us via email(claims@plantanica.se) attach pictures and a description of the damaged goods. When we have approved you claim, we will compensate you in an appropiate way, either by sending you an equivalent product or with a discount code to be used in the  webshop. The buyer can not claim a plant that has been damaged/died because they did not collect it from the delivery agent. Packages with living plants must be collected immediately from the delivery agent. To have the right to claim plants, the buyer must collect the package within 2 days after it is available at the delivery agent. If the buyer has not collected the package within 2 days  after it is available at the delivery agent, the buyer has lost the right to make a claim for plants that has gone bad during transport. If the plants is damaged at delivery, it must be reported directly to us within 1 week after you have received the package. Claims/warranty is not valid for living plants that has been frozen during transport in temperatures colder than recommended from Plantanica.

Claims is sent to:

Plantanica
Ry 1
432 66 Veddige
Sweden

 

Cancel order
When the order are under construction, packaging or in delivery it is not possible to cancel the order.


Personal data policy

Plantanica cares about your personal integrity and that you feel safe when you are shopping from us. Your personal data is never sold or given to unauthorized persons.
We need your personal data to be able to deliver your order. Your personal data may be given to third party to be able to send and to receive payment inter alia, freight companys, payment services.

We store inter alia, name, adress, telephone, email.

When you shop from Plantanica you approve that we  may store your personal data according to our personal data policy.

Here you can read our personal data policy, and by making a purchase from us, you have taken part of and approved that we store your personal data:

http://plantanica.se/Personuppgiftspolicy

Plants and cuttings

Most plants are sent without pot and soil so we are able to send them the best way possible. When you are ordering plants, it is important that you collect you package and repot the plant as soon as possible. Plantanica is supplying advice regarding rooting, care and cultivation of your plant. You can read all instructions on Plantanica.se. Plantanica is not responsible for how you succeed with your plants after it has been delivered and leaves no warranty on plants. If you need further advice, please contact us via e-mail.
Most plants that Plantanica sells are exotic plants and can´t withstand cold.  Neither Plantanica nor the freight company can guarantee frost free deliveries.

In cold weather, the plants is packed well in bubblewrap and paper. It is alright to send as long as it is a few degrees plus celcius during the day and a few degrees minus celcius during the night. If it is too cold, plants will not be sent and we will wait for warmer weather. If you wish for you plant to be sent, even if it is colder than Plantanica recommends, Plantanica will not be held responsible if the plants freezes.

Plants are sent from Veddige in south of Sweden.

Imported Hoyas have smaller rootsystem and need extra care.  Some of them can have loose some water in the leaf because of the pruning of the roots when they are delivered to us. Also some leaf can became yellow and fell of during the process for the Hoya to be acclimatized to its new environment. Sometimes some of them have a bad root system and need to be cut down and need to be re-propagated.

For pre-booked imported cuttings, special conditions apply. The conditions will be emailed to you along with a notification of interest before you make an order. In other cases, Plantanicas terms and conditions apply. Pre-booked plants is only available within Sweden.

Seeds

Plantanica buys most of its seeds from seed companies outside Sweden to offer you an exciting range of seeds. Some seeds are openly pollinated, and therefore occasional variations may occur. Some plants are cultivated and have variegated leaves, which mean that they may revert to green leaves. These plants should be removed. Plantanica and its seed suppliers cannot be held responsible for plant with deviating colors etc. Plantanica is not responsible for how well you succeed with your growing of your plants. Tips on how to grow them is presented on each type of seed.

 

Cookies

We use session cookies. This is used for the cart to work. The session cookie is deleted when you close the browser. If you do not accept cookies, some parts of the shop does not work and you can´t make any purchases in the shop. If you do not want to accept cookies, it can be set in the browsers settings to automatically deny cookies. You can also delete previously stored cookies. See your browsers help section for more information.

Pictures

It is not allowed to use pictures from Plantanica. All pictures on the webpage come from Plantanica and its suppliers/partners, and bought pictures. The exception is some pictures that is used under Creative Commons Public Domain (CC0).

Miscellaneous

We reserve ourselves for any misprints. We cannot guarantee that the pictures depict the products exact look, when a certain deviation in colour can occur due to different screens and resolutions. We reserve ourselves that a plant or seed is not correctly named, or has the latest published name. We reserve ourselves for any price changes, due to changes from our suppliers, misprints in our pricelist and wrong prices due to wrong information and we have the right to adjust the prices accordingly. We reserve ourselves if some product is temporary sold out. We reserve ourselves if a plant/cutting cannot be delivered because it has gone bad, in these cases, we have the right to delay delivery. If delivery cannot be made within a reasonable time period (approx 1 month) with an equal product, the customer can choose to get a similar product or get a refund for that product. If the customer wants a replacement product, Plantanica and the customer will agree what product will be sent. If Plantanica and the customer cannot agree what product is a reasonable replacement, Plantanica has the right to refund the customer for the product that was supposed to be sent and the customer no longer has the right to demand a replacement. We reserve ourselves for delivery delay.

All sales are done thru the webshop Plantanica.se or other sell channels on the internet. We do not have a physical store.

We follow the distance selling regulations.

Company info


Postal and delivery adress:
Plantanica
Ry 1
432 66 Veddige
Sweden

Phone: 070 280 29 75

E-mail: info@plantanica.se

Registration number: 7205317105

VAT: SE720531710501