Köpvillkor hos Plantanica för köp och leverans inom Sverige

Följande köpvillkor gäller för försäljning inom Sverige
För försäljning utanför Sverige finns våra köpvillkor här:
https://plantanica.se/terms

 

När du genomför ett köp hos Plantanica har du läst och godkänt Plantanicas köpvillkor.
Alla beställningar är bindande. Är du omyndig eller under 18 år krävs godkännande från målsman för att handla av oss enligt distanshandelslagen.

 

Order

När du slutfört din beställning skickas inom kort en orderbekräftelse till din e-postadress. Orderbekräftelsen gäller som kvitto.
I bekräftelsen finner du alla uppgifter om din beställning. Är något fel i din beställning så kontakta oss snarast via e-post.
Köparen är skyldig och ansvarig att uppge korrekta adress och kontaktuppgifter.
Plantanica kan inte göras ansvarig för extra kostnader som kan uppkomma i och med att köparen skrivit ofullständiga kontaktuppgifter, fel adress, fel mobilnr eller e-post adress. Plantanica kan inte göras ansvarig för felaktiga eller bristfälliga leveransuppgifter som gör att försändelsen ej kan levereras, som gör att försändelsen går i retur till oss eller som gör att försändelsen ej kommer fram.  I det fall köparen angett felaktiga eller bristfälliga leveransuppgifter så paket ej kunnat levereras så tillkommer kostnad för nytt utskick samt returfrakt. Har köparen angett felaktiga eller bristfälliga leveransuppgifter och det är en förlust av försändelsen så kan ej Plantanica göras ersättningsskyldig utan kunden är fullt betalningsansvarig.

 

Tillägg till order eller om du hellre vill maila in din order till oss
Ange kundummer,  har du inget kundnummer så frå du registrera dig som kund först).
Maila oss artikelnummer, namn på produkten samt antal på produkterna du vill beställa.
Swish betalning eller betalning till Bankgiro inom 3 dagar.
Manuella ordrar kan ha en längre handläggningstid.


Avbokning av order
När din order är under behandling, packad eller skickad går det inte längre att avboka ordern.

Priser

Alla priser anges i SEK inklusive moms (25%). I kassan visas den totala summan att betala för ordern samt fraktkostnad och eventuellt övriga avgifter som kan tillkomma på beställningen innan denne bekräftar sitt köp.

 Frakt

Små försändelser med fröpåsar  kan skickas med PostNord direkt till brevlådan.
Frakt 35 kr / 49 kr. PostNord har ingen leveransgaranti och normal leveranstid är 1 - 2 veckor nuförtiden med posten. Ej spårbar försändelse. Leveranstid kan vara allt från ett par dagar upp tilll 4 veckor. Har din försändelse inte dykt upp efter 30 dagar så kontakta oss.
Större mängd fröer skickar vi med DHL till ombud oavsett valt fraktsätt.

 

Spårbar frakt med DHL till ombud.
Normal leveranstid med DHL är i södra Sverige 1 - 3 dagar.
Norra Sverige ca 4 - 7 dagar.
Kontakta oss om ditt paket inte dyker upp på spårningen efter ett par dagar eller ser ut att ha fastnat någonstans på vägen så gör vi ett ärende hos DHL.



DHL - Servicepoint.

Paket till DHL ombud.

Upp till
 

  3 kg - 79 kr
  5 kg  - 89 kr
 10 kg - 95 kr
20 kg   - 125 kr
40 kg   - 250 kr
60 kg   - 400 kr
80 kg   - 550 kr
100 kg - 750 kr
120 kg - 900 kr
140 kg - 1050 kr
150 kg - 1200 kr
175 kg - 1350 kr
200 kg - 1500 kr
250 kg - 2000 kr
300 kg - 2500 kr

Tyngre produkter som substrat etc kan ha en högre fraktkostnad, samt skrymmande produkter som tar upp stor volym kan ha ett vikt tillägg. Fraktkostnaden baseras på vikt och eller volym.
Du ser alltid korrekt fraktkostnad att betala i kassan.



OBS Vissa av våra produktar är väldigt skrymmande eller tunga.
Vill du beställa större mängder så får du göra två beställningar eller kontakta oss.
OBSERVERA att vikten baseras på volym eller vikt det som är störst, och det ingår även skrymmande tillägg  på vissa produkter. Du ser alltid i kassan vad frakten kostar innan du gör ett köp.

Vi skickar alltid sändningsnummer / kollinr när frakten är bokad så du själv kan spåra ditt paket och vet när det är på väg från oss samt ser när den finns klar för avhämtning hos ombudet. Ibland missar ombudet att skicka ut avisering när paketet finns att hämta. Med hjälp av spårningsnummret så ser du själv när paketet finns att hämta ut hos ombudet.


Företag som önskar handla större mängder av oss och vill ha paketen skickat som DHL företagspaket kan kontaka oss för prisuppgift innan beställning.

  

Avhämtning av order på plats hos oss i Veddige.

Efter överenskommelse kan du även välja att hämta dina varor på plats hos oss på vår fysiska adress. Vänligen respektera att kontakta oss innan avhämtning av varorna för att bestämma en dag och tid som passar båda parter.
Kontakta oss innan köp med detta fraktsätt så vi kan aktivera avhämtningsmodulen i kassan.
Ordrar som ej avhämtas hos oss inom inom 14 dagar efter beställning deibiteras med en hanterings avgift på 100 kr.
Avhämtning av order i Veddige skall endast användas efter överenskommelse med oss.

 

Leverans / Leveranstid

Leveranstiden inom Sverige är vanligtvis ca 3 - 10 vardagar efter erhållen betalning. Vid varje produkt står beräknad leveranstid. Vid köp av varor med olika lång leveranstid så gäller den längre leveranstiden för hela leveransen. Vid försäljningstoppar och vid långhelg samt klämdagar mitt i veckan så kan leveranstiden bli något längre. Det kan vara längre leveranstid på växter samt växtstöd som vi tillverkar på beställning.

Vi skickar mail med sändningsnummer / kollinummer när din order är på väg så du kan se när den kommer. Ibland händer det att ombuden missar att skicka ut avisering när paketet finns att hämta. Det är därför viktigt att du själv håller koll på vart paketet är så du kan hämta ut det när finns hos ombudet.

Outlösta försändelser

För outlösta paket och försändelser som kommer i retur till oss debiterar vi kunden en avgift för varje paket. Inom Sverige är minimum avgiften 350 kr (inklusive moms). Det inkluderar avgiften som fraktbolaget tar för för att hantera returen till oss samt returfraktkostnaden till oss. Stora och tunga paket kan ha en högre fraktkostnad, varvid en högre avgift tas ut. Vanligtvis så skall försändelser hämtas ut inom 12 - 14 dagar hos fraktombudet, efter det går de i retur till oss. Fraktkostnaden som uppstod vid köpet återbetalas ej.
För outlösta paket med varor ( tex växter och sticklingar) som blivit dåliga så har Plantanica rätt att dra av hela eller delar av beloppet för de varor som har blivit förstörda.

Öutlösta paket och ej avhämtade ordrar hos oss I Veddige lagras här hos oss 30 dagar. Har ej kunden hört av sig inom 30 dagar efter att paketet kommit i retur till oss eller om ordrar som skall avhämtas ej hämtats inom i månad så återgår varorna till att bli Plantanicas egendom. Plantanica ersätter ej förstörda varor. Plantanica ersätter ej fraktkostnad. Plantanica betalar ej tillbaka kostnaden som uppstod vid köpet av produkterna. Underlåter kunden att avhämta paket med varor hos ombud eller på lagret i Veddige så återgår produkterna att bli Plantanicas egendom efter 30 dagar. Ingen ersättning återbetalas till kunden. Plantanica har rätt att debitera ersättning för merkostnader som uppkommit under tiden.

Betalning

Nets snabbkassa med Swish, Kort, Faktura.

I samarbete med Nets så erbjuder vi, swish, kort och faktura som betalsätt.
Nets Easy Check-out kassa är en smidig, säker och enkel kassa.

Swish för handel. Du anger mobilnummret och öppnar sedan swish appen där du belalar köpet direkt. Alla uppgifter är förifyllda i appen. Du har en begränsad tid på dig att godkänna och betala köpet.

Kortbetalning  Visa / Mastercard /  Maestro - Säker betalning via Nets. PCI DSS. Du verifierar ditt köp med bankID.

Vid kortbetalning och swish betalning via Nets kan du ange ditt personnummer så hämtas dina adressuppgifter in automatiskt. Välj skippa personnummer om du vill fylla i dem manuellt istället.
Plantanica lagrar inte personnummer utan all betalning sköts via Nets betalsystem.

 

Faktura 14 dagar  - Riverty  ( hette tidigare After Pay.
Faktura skickas som PDF  via e-post till dig från Riverty.

  • Fakturan ska betalas inom 14 dagar.
  • Vid försenad betalning utgår dröjsmålsränta enligt lag och i förekommande fall tillkommer ersättning för skriftlig betalningspåminnelse.
  • Det genomförs en sedvanlig kreditkontroll, och kopia av eventuell kreditupplysning skickas till dig per e-post
  • Leverans sker endast till folkbokföringsadress.
  • Köparen ska vara minst 18 år gammal.

Vid faktura frågor kontakta Riverty / After Pay tel: 0340-59 61 01
Har du skrivit fel mailadress för fakturan som skickas via mail måste du själv kontakta Riverty / AfterPay.

Delbetalning
Se Villkor för i kassan från Nets och Arvato Finance AB för aktuell ränta och avgifter som kan tillkomma.
Kreditgivare är Arvatos Finance AB.

 

Du kan välja att spara dina uppgifter hos Nets så som leveransuppgifter och betalsätt/kortuppgifter så behöver du inte fylla i alla uppgifterna igen vid ditt nästa köp.

 

Ångerrätt

Ångerrätten gäller för köp över 400 kr (inklusive moms). Ångerrätten (ångerfristen) gäller under 14 dagar och gäller från och med att du emottog varan eller del av den. Du skall skriftligen via mail meddela oss att du ångrar ditt köp. Skicka inga varor i retur förräns du har kontaktat oss och fått bekräftelsemail från oss. Ångerrätten gäller ej för varor som snabbt kan försämras (ångerrätten gäller ej levande växter så som sticklingar och småplantor).

Vid nyttjande av ångerrätten och retur av varor är köparen skyldig att returnera varan i gott skick. Är varan använd eller skadad så det har uppkommit en värdeminskning på varan har Plantanica rätt att göra avdrag på beloppet som skall återbetalas till köparen. Köparen betalar returfraktskostnaden och ansvarar för att packa varan på ett säkert sätt då den returneras till Plantanica.  Plantanica skickar retursedel via mail som skall skrivas ut och sättas fast på paketet som sedan lämnas in hos DHL ombud.  Paketet skall återsändas till Plantanica senast 14 dagar efter att kund fått returen godkänd.
Returer får inte ske som postförskott eller annat fraktsätt som medför en extra kostnad för Plantanica.


Återbetalning sker inom 30 dagar från det att Plantanica emottagit och godkänt returen av varan.

Observera att en en outlöst försändelse inte är någon retur. För att kunna utnyttja ångerrätten så skall köparen ha hämtat ut varan och därefter kan den utnyttja sin ångerrätt.

Ångerblankett finns att ladda ner här:
http://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett

 

Reklamationer

Synlig skada på paketet skall anmälas till oss inom 3 dagar. Ombudet skall även göra en notering / anmälan om skadat gods redan då  du hämtar ut det.

Om paketet har synlig skada så skall det fotograferas innan paketet öppnas.
Om produkten / produkterna är skadade när du öppnat paketet fotograferas både emballage och skadade produkter.  Dold skada skall anmälas till oss inom 3 dagar.

Transportskadade paket och/eller produkter, om det blivit fel vara i leveransen eller saknad produkt skall det anmälas till oss inom 3 dagar efter att du hämtat ut paketet.  Kontrollera därför din order så snart som möjligt när du fått hem den och är det något fel så kontaka oss så snarast, dock senast inom 3 dagar efter att du hämtat ut din order.

Vid reklamation skall skall dett alltid dokumenteras med foto på kartong, emballage samt produkter och skador.

Reklamation görs till oss via mail (order@plantanica.se), ange ordernummer, bifoga bilder, samt en tydlig beskrivning av skadorna. Samt bifoga orderbekräftelse / kvitto.

Om din reklamation blir godkänd av oss så ersätter vi dig på lämpligt sätt, antingen genom en ny likvärdig vara eller en tillgodokod/rabattkod på beloppet som kan användas i webbutiken. 

Du skall ej själv reklamera till fraktbolaget utan alla reklamationsärenden hanteras sedan av oss, Plantanica.

Köparen kan ej reklamera en växt som tagit skada / dött pga av att köparen har väntat med att hämta ut sitt paket. Paket med levande växter skall hämtas ut direkt hos fraktbolaget för att undvika att växten tar skada.För att reklamationsrätten på växter som blivit dåliga under leveransen skall gälla skall köparen ha hämta ut sitt paket inom 2 dagar efter att det finns hos ombudet att hämta. Har köparen underlåtit att hämta ut paketet med växter snarast, dock senast inom 2 dagar efter ankomst till ombudet så upphör rätten till att reklamera växten om den blivit dålig under transporten.

Är växten dålig vid leverans så skall skadan anmälas direkt till oss, dock senast 5 dagar efter att du emottagit ditt paket.

Reklamation / garantin gäller ej för levande växter som har frusit på vägen i de fall köparen önskar få dem levererade i kallare temperaturer ute än Plantanica anser lämpligt att skicka i.

Reklamation / garantin för levande växter gäller ej för växter som frusit eller tagit skada pga kall väderlek då köparen ej köpt till ett heatpack för leverans av växter under den kalla årstiden.
Heatpack skall alltid köpas till om temperaturen understiger 5 plusgrader någon gång på dyngnet.

Vid godkänd reklamation av vara som skall skickas tillbaka till Plantanica så tillhandahåller Plantanica returfraktsedel som skickas via mail och skrivs ut av köparen och sätts på paketet som sedan lämnas in hos ombud. Köparen är skyldig att packa varan på ett säkert sätt.

Försändelser som skickas med PontNord som är försenade, trasiga eller inte kommit fram inom 3 veckor sedan vi skickade iväg försändelsen skall anmälas till oss senast 30 dagar efter att vi skickade iväg din order. Reklamation görs till oss via mail (order@plantanica.se), ange ordernummer, bifoga bilder, samt en tydlig beskrivning av skadorna. Saknas något i din försändelse eller har den inte kommit fram så skall detta anmälas senast 30 dagar efter att vi skickade försändelsen med PostNord. Bifoga orderbekräftlese / kvitto.

Felaktiga order och leveransuppgifter
Vid felaktiga order och  leveransuppgifter som innebär merkostnad för Plantanica tar vi ut en avgift på minst 295 kr.

Personuppgiftspolicy

På Plantanica är vi mån om din personliga integritet och att du ska känna dig trygg när du handlar av oss. Dina personuppgifter lämnas aldrig ut till obehöriga eller säljs vidare. Personuppgifterna behöver vi bla  ha för att kunna leverera din order. Dina personuppgifter kan komma att lämnas ut till tredje part för att vi skall kunna leverera varan och ta betalt t.ex fraktbolag, betaltjänster.

Vi lagrar bla: Namn, Adress, Telefonnr, E-post

När du handlar av Plantanica så godkänner du att vi får lagra dina personuppgifter enligt vår personuppgiftspolicy.
Här finns vår fullständiga personuppgiftspolicy att läsa, och genom att genomföra ett köp hos oss har du tagit del av den och godkänt att vi lagrar dina personuppgifter.

http://plantanica.se/Personuppgiftspolicy

 

Levande växter och sticklingar

När du beställt levande växter är det viktigt att du hämtar ut paketet så snart som möjligt och planterar växten / sätter sticklingen på rotning så snart som möjligt. Plantanica tillhandahåller odlingsråd för rotning, skötsel och vidare odling av din växt. Odlingsråd finns att läsa på plantanica.se.  Plantanica kan inte ta ansvar för hur du lyckas med din växt / stickling och lämnar ingen garanti / öppet köp på växter.
De flesta växter vi säljer är varmväxande och tål inte kyla. Varken Plantanica eller fraktföretagen kan garantera frostfria leveranser.

Vid kallare väderlek packas växterna väl i bubbelplast och papper. Det går bra att skicka så länge det är några plusgrader på dagen och någon enstaka minusgrad på natten om paketet är framme dagen efter. Köparen skall köpa till ett heatpack för säker leverans av växterna när det är kallare ute än  5 plusgrader. Under vintern / de kalla månaderna så skickar vi enbart växter till söndra Sverige upp till Stockholm ca där leveransen är framme dagen efter. ( vissa orter kan ha längre leveranstid ). Bor du länge upp i landet och där det är kallt och / eller där leveransen tar flera dagar att komma fram så kan inte Plantanica göras ansvarig för köldskador på växten under transporten.

Växter packas väl och med omsorg, ändå kan det hända att det under transporten uppstår mindre skador, märken, fläckar på blad eller att ett blad trillar av. Sådana skador ersätts ej.

Leveranser av växter sker från Veddige i södra Sverige.

Vi packar alla växter väl men trots det så kan det uppstå små skador eller ett blad eller nytillväxt kan gå sönder eller gå av. Det är ingen giltlig orsak för reklammation av växt.

Småskador, små märken, småfläckar kan även förekomma på vissa sticklingar, vi kan aldrig garantera 100% perfekta blad men vårt bästa för att det ska vara det. Vi hanterar växterna här hemma samt köper in vissa växter också.

Reservation för fel lagersaldo och slutförsäljning av växter då vissa finns bara ett exemplar av.
En växt som ligger i varukorgen är inte bokad / reserverad förräns du slutför köpet.
Om flera har en växt i varukorgen och går till kassan samtidigt eller om du har den i varukorgen länge utan att uppdatera sidan så kan lagersaldot bli fel och växten redan vara slutsåld. Sker detta så kan plantanica erbjuda en liknande vara som ersättning om det finns. I annat fall görs en rabattkod som återbetalning för beloppet för växten som fattades.

Namnet på växten kan vara förkortat på namnstickan som förjer med växten.
Titta på kvitto / orderbekräftelse och webbutiken för hela namnet samt ev. vissa nummer som skall följa med växten i de fall de finns.
Reservation även för felstavning av namn, felnamnade växter samt växter som byter namn.

Bilder på växter visar ungefärlig storlek.

Frö

Plantanica köper in de flesta av sina fröer från fröfirmor från länder utanför Sverige för att kunna erbjuda ett spännande frösortiment. Vissa fröer kan vara öppet polinerade så avvikelser kan förekomma.  Plantanica och dess frö leverantörer kan inte göras ansvarig för felaktiga fröer med avvikande färger osv. Plantanica kan inte ta ansvar för hur du lyckas med din sådd eller vidare odling av dina fröplantor. Odlings och såråd står vid respektive frösort. Vi skickar ej med såråd vid beställningen, alla såråd och odlingsråd finns att läsa här i webshopen. Vi reserverar oss för felnamnade fröer och fellevererade fröer från grossisten. I undantagsfall händer det att det kan ha blivit fel fröer från grossisten, detta är inget Plantanica kan göras ansvarig för.

Cookies

På vår webbplats används en så kallad sessionscookie. Den används för att möjliggöra varukorgsfunktionen i butiken. Sessionscookien försvinner när du stänger din webbläsare. Accepterar du inte cookies kommer vissa av webbplatsens funktioner inte att fungera och du kan då inte handla i webbbutiken.

Vill du inte acceptera cookies kan webbläsaren ställas in så att du automatiskt nekar cookies eller informeras om att en webbsida innehåller cookies. Genom webbläsaren kan också tidigare lagrade cookies raderas. Se webbläsarens hjälpsidor för mer information.

Bilder

Det är inte tillåtet att använda bilderna på Plantanica. De flesta bilderna på sidan kommer från Plantanica och / eller dess leverantörer och samarbetspartners eller är köpta bilder. Undantaget är vissa bilder som används under Creative Commons Public Domain CC0.

Rabattkoder:
Endast en rabattkod kan användas per köptillfälle.
Rabattkoder gäller för köp av varor, fraktkostnad ej medräknat i beloppet för minsta ordervärde och ej rabatt på fraktkostnad
Rabattkoden kan ej läggas in i efterhand.

Övrigt

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel. Vi kan inte garantera att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm och upplösning. Vi reserverar oss för att en växt eller frösort ej är korrekt namnad eller har det senast publicerade namnet. Vi reserverar oss för prisändringar från leverantörer, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och vi förbehåller oss rätten att justera priset. Vi reserverar oss om en vara är tillfälligt slut. Vi reserverar oss för att en växt / stickling ej går att leverera pga att den vid leveranstillfället blivit dålig - i förekommande fall har vi rätt att senare lägga leveransen av den varan. Skulle det inte inom rimlig tid (ca 1 månad) gå att leverera en likadan vara så kan kunden välja att få en ersättningsvara eller återbetalning av beloppet för varan som ej kunnat levererats. Vill kunden ha en  ersättningsvara kommer kunden och Plantanica tillsammans överens om en lämplig liknande ersättningsvara. Kan ej kunden och Plantanica komma överens om vilken produkt som är skälig ersättningsvara äger Plantanica rätt att återbetala beloppet för varan som ej kunnat levererats och kunden har inte längre någon rätt att kräva en ersättningsvara. Vi reserverar oss för leveranshinder, leveransförseningar.


All försäljning sker via webbutiken plantanica.se eller andra marknadskanaler på internet. Vi har ingen fysisk butik.


Vi följer distanshandelslagen.
Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

 

Företagsinformation:


Postadress och Leveransadress
Plantanica
Ry 1
432 66 Veddige

Telefon: 070 280 29 75

E-post: info@plantanica.se

Org nr: 720531-7105

Moms reg/ VAT: SE720531710501

Bankgiro: 630-0545

Swish: 123 369 94 93

Plantanica är godkänd för F-skatt